IBBA

zondag, 7 april, 2019 - 20:00

Op 7 april 2019 staat er in CC Het Spoor een uniek concert op het programma. Belgian Brass & Harmonieorkest Vooruit slaan de handen in elkaar en verzorgen samen met enkele internationale topsolisten het openingsconcert van IBBA 2019 (International Belgian Brass Academy) te Harelbeke.

Wereldcreatie “A Requiem For Narcissus”
Speciaal voor dit concert componeerde Vooruit-dirigent Erik Desimpelaere een nieuw werk voor Vooruit en Belgian Brass. 14 koperblazers en 2 slagwerkers van Belgian Brass staan samen met het voltallig harmonieorkest Vooruit op het podium in een uitdagende en unieke wereldcreatie. Dit wordt één van de hoogtepunten van het komende IBBA festival en is een aanrader om live mee te maken.

Belgian Brass, Glenn Van Looy, Roland Szentpali
Het koperensemble Belgian Brass is een 12-koppig ensemble, samengesteld uit eminente musici die allen een solistenplaats in diverse symfonische orkesten verworven hebben. Hierdoor kan Belgian Brass tot het uiterste gaan, zowel in de keuze van repertoire als in het verleggen van grenzen qua virtuositeit en muzikaliteit. Voor de wereldcreatie van ‘A Requiem for Narcissus’ wordt het ensemble voor de gelegenheid uitgebreid met vier extra hoorns. Belgian Brass is ook de organisator van het IBBA Festival, een 2-jaarlijks event in Harelbeke bestaande uit masterclasses & concerten van vooraanstaande bands en internationale topartiesten.

Glenn Van Looy & Roland Szentpali zijn 2 gerenommeerde solisten die, naast Belgian Brass, deze avond samen met Vooruit op het podium staan. Glenn Van Looy wordt op vandaag aanzien als één van de referenties op euphonium en geniet nu al op jonge leeftijd eeuwige roem in de brassband & blaasmuziek wereld. Roland Szentpali is een Hongaars fenoneem, componist en vermaard solist & professor. Glenn speelt het aartsmoeilijke Euphonium Concerto van Jukka Linkola & Roland brengt zijn eigen compositie “Symphony Concertante”, waarbij naast euphonium ook de serpent, de cimbasso, ophicleide & saxhoorn de revue passeren.
Belgian Brass opent het concert met de IBBA-tune, waarna Vooruit aansluit met Duende van de Spaanse componist Luis Serrano Alarcón, een werk waarmee ons orkest deze zomer aantreedt op het Certamen in Valencia.

Het zou ons veel plezier doen u te mogen verwelkomen op dit unieke concert op 7 april te Harelbeke. Aarzel niet langer en bestel je tickets via de webshop van CC Het Spoor.